Сторінки

четвер, 20 червня 2024 р.

«Петро тут» - так ідентифікували гріб і кістки Верховного Апостола

Серце Католицької Церкви зосереджено на могилі Петра, яка приваблювала паломників і вірних з самого початку, відразу після його смерті. Пам’ять про нього з часом стала центром тяжіння Ватиканської базиліки, яка завдяки археологічним дослідженням, проведеним на замовлення Пія XII, а потім Павла VI, стала конкретним доказом. Давайте разом із професором Вінченцо Фіоккі Ніколаї простежимо події цих відкриттів, одні з найсенсаційніших в історії археології.

З вершини купола Мікеланджело невидима нитка спускається вниз і проходить крізь світло, занурюючись у підземну темряву, охоплюючи століття історії та етапи будівництва. Внизу, в голій землі, були поховані останки Петра, після того як апостола зняли з хреста, на якому він помер неподалік, в районі цирку Нерона. Він був похований у некрополі Агер Ватиканус серед багатьох анонімних і бідних людей, таких як він. Проте пам'ять була сильнішою. Цей пункт одразу став місцем для паломників. Протягом століть щільна послідовність фаз слідувала одна за одною саме на цій ямі, з дедалі величнішими пам’ятниками: простою едикулою, так званим Трофеєм Гая, потім обрамленим пам’ятником Костянтину, а потім великою композицією Григорія Великого. (590-604) і знову нішу паллі з мозаїкою Христа з ІХ століття, вівтар Каллікста II (1123) і, нарешті, Климента VIII в 1549 році, затінений великим балдахіном роботи Борроміні.

Від золотого блиску бароко до блискучого середньовіччя, від суттєвої суворості IV століття до тонкої та простої едикули над крайньою бідністю ями, викопаної в землі. Протягом століть навколо гробниці формувався базиліка ad corpus , єдиний у християнському світі випадок сакральної споруди, створеної безпосередньо на могилі мученика, але в цьому випадку це був Петро, перший єпископ Римської церкви.

Це складна історія, яка нашаровується навколо могили Петра. З часом пам’ять чинила опір і ставала вірою, аж поки Пій XII у 1939 році не вирішив провести археологічні розкопки, які були складними як через воєнний час, так і через об’єктивні умови. Петра могилу впізнають. Під час різдвяного радіоповідомлення 23 грудня 1950 року , наприкінці Святого року, Папа Пачеллі оголосив, що могилу знайдено: «Але суттєве питання полягає в наступному: чи справді знайдено могилу св. Петра? Остаточний висновок роботи та досліджень дає відповідь на це питання: «Так, знайдено гробницю Апостолів».

Давайте разом із професором Вінченцо Фіочкі Ніколаї , професором топографії християнських кладовищ у Папському інституті християнської археології, розповімо про події цих відкриттів, які є одними з найсенсаційніших в історії археології. «Присутність могили Петра демонструється на основі цілого ряду елементів, — каже професор, — тому що прямо під вівтарем кінця шістнадцятого століття вони були знайдені на одній лінії з вівтарем, а отже під куполом, Середньовічний вівтар, потім гарний мармуровий пам’ятник, який є труною, яку Костянтин хотів побудувати, щоб включити едикулу, що вказує на гробницю, яка все ще знаходиться під нею. Справжня серія китайських боксів. Цю гробницю знайшли в могильному контексті, отже, з іншими гробницями, які сприйнятливі до датування між останніми десятиліттями І-го століття нашої ери та початком ІІ-го, які підтверджують, що це, на основі цього елемента та інших, як графіті, що це могила апостола».

Письмові джерела

Графіті є надзвичайно важливими, оскільки вони чітко демонструють благочестиву діяльність, цілий рух перших вірних римської громади, які ходили до цієї едикули, знаменитого тропайону, про який повідомляє Євсевій Кесарійський в Historiae ecclesiasticae (II 25, 5). –7) розповідає про Гая – ймовірно, церковного діяча і, звичайно, римлянина – який, щоб протиставити присутність гробниць Петра і Павла в Римі заявам єретика-монтаніста на ім’я Прокл, каже: «Я можу показати вам трофеї апостоли, які заснували цю Церкву, отже, Церкву Риму. Якщо ви хочете поїхати до Ватикану або по дорозі до Остії, я покажу вам ці трофеї». Це чіткі топографічні вказівки, які також знову з’являються в Liber Pontificalis , де, окрім нагадування пам’яток Петра, які вважалися відомими з епохи імперії, розміщено місце поховання між Віа Аурелія та Віа Тріонфале.

Трофей Гая

Едикула, на яку посилається професор Фіоккі Ніколай, — це Трофей Гая, легка споруда з колонами, увінчана тимпаном, під яким, власне, була могила террагна з останками Петра. «Трофеї, – пояснює професор, – це тріумфальні та переможні монументальні елементи, що позначають могилу апостола-мученика, який переміг смерть завдяки мучеництву. Отже, ми можемо датувати цю едикулу», — пояснює Фіоккі Ніколай, «на основі уривка Євсевія, який поміщає Гая в часи папи Зефіріна, тобто між 198 і 217 роками. Ця едикула вже існувала в той час, і на археологічній основі ми можемо датують приблизно 60-ми роками ІІ ст. Безумовно, це едикула, яка позначала могилу», – підсумовує професор.

«Петро тут»

«Графіті на червоній поштукатуреній стіні, знаменитій червоній стіні. На окремому фрагменті читаємо відоме фрагментарне графіті з іменем «Петроса», а в наступному рядку грецькою мовою епсилон, а потім йота. Прочитання фрагменту породило багато інтерпретацій. Найбільш захоплююче, — згадує археолог, — було запропоновано професором Гвардуччі: «Petros eni», тобто «Петро тут» маючи на увазі не гробницю, а вторинне відкладення кісток у ящику, поставленому в ніші за часів Костянтина. Третє тлумачення було б зверненням до Петра, якщо тлумачити дві букви як частину слова «eirene», мир грецькою: «Петро в мирі». Можна зробити висновок, робить висновок Фіоккі Ніколай, що ім’я Петра в цьому положенні можна віднести лише до імені апостола».

Сотні графіті, свідчення віри

«На «стіні G», тобто на стіні, яка пізніше закривала одну сторону едикули, є сотні графіті, які дуже важко розшифрувати, але, безумовно, з іменами, з закликами, з христологічними ознаками, які в будь-якому випадку вказують і в кожному Це випадково, що було релігійне відвідування цієї гробниці, яка потім стає опорою для всіх тих інших домовленостей, аж до нинішнього папського вівтаря та балдахіна», - зауважує професор Ніколай.

Чи справді це Петрові кістки?

Як висловився Папа Пій XII, після першого питання щодо ідентифікації могили Петра слідує друге: чи були знайдені кістки Петра?

Так почалася одна з найпереконливіших подій в історії археології, головною героїнею якої стала жінка, яка народилася на початку двадцятого століття, флорентійський археолог і епіграф, Маргерита Гвардуччі, яка також відповідала за розшифровку графіті та особливо що стосується Петра.

Розкопки між 1939 і 1958 роками, у сприянні Папою Пачеллі, виявили могилу Петра, але під едикулою Гая не було кісток. «Також була знайдена скринька, вставлена в нішу, вкопану в стіну з графіті, у невстановлений період, але в будь-якому випадку до Костянтина, який уклав едикулу у велику мармурову скриньку, прикрашену дорогоцінним червоним порфіром і яку все ще можна побачити з каплиці Клементина. . Касета, яка мала важливе значення як через свою внутрішню цінність, так і через своє положення. Четверо дослідників написали в офіційному звіті, що цей ящик був знайдений практично порожнім", - зауважує Фіоккі Ніколаї.

Археологічна загадка

Приблизно через десять років Маргерита Гвардуччі, проводячи детективне розслідування, знайшла кістки завдяки свідченням одного з робітників, які проводили розкопки в перші роки розвідки. Робітник стверджував, що в дерев’яному ящику на складах були кістки, які були вилучені під час звичайних робіт з прибирання без відома чотирьох археологів, відповідальних за розкопки. «Тож робітник дістав би ці кістки зі скриньки та помістив їх у дерев’яний ящик, який потім опинився на складах», — каже професор Папського інституту християнської археології, який продовжує: «Тому ці кістки були приписані a posteriori до ящика, вставленого в стіну G ще й тому, що там був папірець із зазначенням його походження. Це фрагменти кісток, які не еквівалентні всьому тілу. Було проведено антропологічне дослідження, яке, хоча і загальне, приписує їх зрілому чоловікові, який, можливо, міг бути сучасником Петра. Дослідження навіть не дають точних результатів, але можна сказати, що вони сумісні з результатами апостола", - підсумовує Фіоккі Ніколаї, який реконструює історію таким чином: "Мало статися, що в момент створення Костянтиніанської капсули вони узяли б із могили гробниці те, що там залишилося, кілька кісток Петра, і вони б поклали їх у ящик на стіні G, щоб зберегти їх назавжди».

«Радісне проголошення»

Під час загальної аудієнції 26 червня 1968 року святий Папа Павло VI, згадуючи минулі дослідження та дослідження, заявляючи, що «дослідження, перевірки, дискусії та суперечки цим не будуть вичерпані», робить «Радісне проголошення»: «Ми повинні бути ще більш дбайливими та радісними, коли ми маємо підстави вірити, що нечисленні, але священні тлінні останки Князя Апостолів, Симона, сина Йони, Рибалки, якого Христос назвав Петром, того, кого вибрав Господь, як основу своєї Церкви, і якому Господь довірив найвищі ключі свого царства з місією пасти і возз’єднати його стадо, відкуплене людство, до його остаточного славетного повернення».

Подаровані мощі, як символ єдності Церкви

На бронзовому релікварії з дев’ятьма фрагментами кісток, який належав Папі Монтіні, подарований у 2019 році Папою Франциском Константинопольському Патріарху з нагоди свята Святих Апостолів Петра і Павла, завбачливо написано дієслово putantur, що означає, що «вони вважаються Петровими», — зауважує нарешті професор Вінченцо Фіочкі Ніколаї. Насправді весь напис говорить: Ex ossibus quae in Arcibasilicae Vaticanae hypogeo inventi Beati Petri Apostoli esse putantur , «З кісток, знайдених у гіпогеї (підземелі) Ватиканської базиліки, які, як вважають, належать блаженному апостолу Петру».

Нитка, яка не рветься

Археологія — це наука, яка прагне базуватися на доказах, але реконструювати історію часто вдається саме за допомогою висновків. У випадку з могилою та кістками Петра всі елементи, які сходяться навколо простору Сповіді, відновлюють картину правди, тому що крім матеріальних слідів вирішальною є віра. Віра розшарувалась протягом століть на тисячі й тисячі паломників, пап і святих, які сплели нитку пам’яті, роблячи її незнищенною.

Автор: Марія Мільвія Морчано

Відео матеріал

Джерело: vaticannews.va


Немає коментарів:

Дописати коментар