Обговорення доповіді, Варшава |
22-24 липня 2014 р. відбулася робоча зустріч істориків Церкви та богословіву Свято-Успенському монастирі оо. Василіан у Варшаві, в рамках приготування до Ювілею
400-ліття затвердження Конституцій Конгрегації
Пресв. Трійці у Литві, яка стала основою сучасного Василіанського Чину. Організатор зустрічі Протоігумен Свято-Покровської провінції у Польщі о. Ігор Гарасим, ЧСВВ, ознайомив учасників з фондами бібліотеки і архіву Василіан у Варшаві.
У першій доповіді Короткий
нарис історії дому і церкви василіанської в Варшаві 1930–1964 рр. о. Павла
Пушкарського як джерело до вивчення історії Василіанського Чину, проф. Ігор Галаґіда розповів про будні ченців і драму війни коли під час Варшавського повстання 1944 р. під руїнами монастиря загинули два ченця, а серед тих ченців, які посвятили труди і сили на його відбудову прикладом життя посвяти вирізнявся о. Павло Пушкарський, ісповідник віри, ігумен обителі, а згодом і Протоігумен Провінції. Отець засуджений за передачу матеріальної допомоги духовенству, опісля радо приймав та допомагав отцям і сестрам ризикуючи повторним арештом, та підтримував зв'язки як з ієрархією Чину у Римі так і з Примасом Польщі. У дискусії було зазначено що життя окремих
Василіян у радянській Польщі є повчальним прикладом і гідним до наслідування,
зазначили що потрібно ретельно збирати документи для синтетичної праця про
життя Василіян у період тоталітаризмів ХХ ст. з огляду на що є важливо
наповнювати фонд документів і свідчень про життя Василіян у Провінціях. Якщо приклад їх життя буде промовистим і поширюватися серед вірних ці матеріали стануть основою матеріалів подання єпископу прохання про їх беатифікацію.
Учасники зустрічі, 24.07.2014 |
Друга доповідь п.
доктора Ігоря Скочиляса, Василіанський
Чин та руське унійне відродження у Київській митрополії останньої чверті XVII -
початку XVIII століть. Він зазначив що
аналіз джерел показує що ідентичність Київської митрополії закорінена у дарі
хрещення Київської Русі. Доповідач зазначив політичну незаангажованість
церковних еліт митрополії і їх відкритість до «інших» культур, плекання єдиної
літургійної традиції, пошук єдності (унії) попри конфесіоналізацію Церкви у час релігійних воєн у Європі. Реформа Велямина Рутського та св. Йосафата зробила з Чину один з дієвих середників поширення Унії. Ченці василіяни дали як духовну
(святі і мученики), так і культурну (школи і друкарні) так і матеріальну
(фундація семінарії у Мінську) підтримку ієрархам у час реформи. Архітектура монастирів оо. Василіян у Вільнюсі, Березвичі, Мінську, Битені дає можливість говорити про народження культури – василіанського барокко. У діалозі
з православними, ченці формулювали київську традицію богослов’я, та пошук шляхів поєднання на основі київського патріархату в єдності з Римом.
На Замойському синоді під проводом митр. Лева Кішки утвердилась унійна модель розвитку Київської митрополії Slavia unita. Вивчення історії Київської Митрополії і опрацювання джерел до Історії Унії започатковані Кир Андреєм і продовжені у серії Analecta OSBM охоплюють стосунки ієрархів і Апостольської столиці, ці джерела діяльності ієрархічних еліт мають бути доповнені дослідженнями актів візитацій, капітул, хронік, житій духовенства, архітектури і фольклору що дасть змогу поглянути на інший вид джерел пов’язаних з діяльністю монастичної і парафіяльної цивілізації. Комплексний аналіз дасть змогу належно оцінити спадщину Київської митрополії від часів Київської Русі, Литовсько-Польської держави, Австроугорщини... і зробити урок історії для ствердження ідентичності УГКЦ і пріорітетів розвитку у сучасну добу.
На Замойському синоді під проводом митр. Лева Кішки утвердилась унійна модель розвитку Київської митрополії Slavia unita. Вивчення історії Київської Митрополії і опрацювання джерел до Історії Унії започатковані Кир Андреєм і продовжені у серії Analecta OSBM охоплюють стосунки ієрархів і Апостольської столиці, ці джерела діяльності ієрархічних еліт мають бути доповнені дослідженнями актів візитацій, капітул, хронік, житій духовенства, архітектури і фольклору що дасть змогу поглянути на інший вид джерел пов’язаних з діяльністю монастичної і парафіяльної цивілізації. Комплексний аналіз дасть змогу належно оцінити спадщину Київської митрополії від часів Київської Русі, Литовсько-Польської держави, Австроугорщини... і зробити урок історії для ствердження ідентичності УГКЦ і пріорітетів розвитку у сучасну добу.
Джерела ЧСВВ, 1930 |
Завершальною була доповідь о.д. Романа Завійського, Сучасний стан українського богослов’я та дискусії про ідею Київської
Церкви в середовищі українських Церков. Отець вказав що богослов’я це концептуалізація досвіду (віровчення,
богослужіння, духовність) церковного життя у світлі Божого Об’явлення
та водночас інструмент Церкви, який на основі Церковного Передання дозволяє
дивитися в майбутнє та визначати майбутнє Церкви. Богословські
школи Сходу І тисячоліття християнства залишили спадщину Св. Отців, а на Заході богослов'я плекалося при монастирях бенедиктинців, у Середні віки у ХІІІ-му
століття з розквітом схоластики св. Томи в Західній Європі було засновано близько 30
університетів з богословськими факультетами. Прототипом сучасного Католицького
університету стала заснована у 1553 р. Римська колегія оо. Єзуїтів - Грегоріянум. Таким чином традиція богословя прийшла у сучасне богослов’я УГКЦ закорінене у візантійській традиції
прийшло через школи єзуїтів, статс-семінарій АвстроУгорщини та у Речі Посполитій плекалося митрополитом
Кир Андреєм в Львівської Богословської Академії який у склад викладачів вводив професорів, які закінчили школи Заходу, але були вірні візантійській традиції Церкви.
Учні богослови як душпастирі так і миряни витримали іспит
віри радянського періоду у плеяді святих і
мучеників, в великій мірі ще не проголошених, має державну акредитацію і чекає
на акредитацію і визнання Апостольської столиці. Отець Богдан зазначив що завданням сучасних богословів
черпати з неопатристичної традиції Сходу і неосхоластики Заходу. У консолідації (об’єднанні) зусиль богословів мирян і ченців, має вироблятися сучасна парадигма богослівя - життя у Христі. Вірні мають бути відкритим на потреби суспільства і поширювати Добру Новину.
Учні богослови як душпастирі так і миряни витримали іспит
Пам'ять ченців, Analecta |
Як підсумок конференції було прийнято рішення запропонувати Генеральному проводу оо. Василян у Римі організувати міжнародну конференцію, «Василіанський Чин: 400-літня історія на
порозі ІІІ тисячоліття» з доповідями у тематичних секціях: 1. Ґенеза Василіанського Чину. Реформа митр. Йосифа
Велямина Рутського. 2. Свщм. Йосафат - Мартирологія Чину. 3. Організаційна
структура та внутрішнє життя Чину. 4. Служіння Христовій Церкві. 5. Суспільне
служіння Василіян.
о. Полікарп Марцелюк, ЧСВВ
Немає коментарів:
Дописати коментар