Три
великі архиєреї – опора Церкви
Дванадцятого
лютого, а за новим стилем тридцятого січня свята Східна Церква вшановує пам’ять
Собору трьох великих архиєреїв – святих Василія Великого (архиєпископа Кесарії у
Кападокії), Григорія Богослова (архиєпископ Константинополя) та Іван
Золотоустий (пізніше архиєпископа Константинополя). Трьох високих угодників та
слуг Пресвятої Трійці.
Як
відомо з історії, після смерті трьох Святителів, побожний люд з великою пошаною
почав почитати їх за святих. У Царгороді постало питання, хто з цих трьох є більш великим. Це питання набуло суперечності між побожними християнами, які
хотіли почитати їх святими, однак ніяк не могли дійти згоди, хто з них більший. Цю проблему допомогли їм розв’язати самі ж архиєреї:
Василій, Григорій та Іван, які з’явились уві сні єпископові Івану з міста Евхаїди
обявивли що перед Богом усі троє знаходяться у рівній славі : "Ми – одне в
Бога. Тож немає між нами ні більшого, ні меншого, але як назвеш одного, то за
ним ідуть два інші. Встань, отже, і поклади край суперечці вірних, бо як за
життя, так і після смерті нашим намаганням є всі сторони світу приводити до
миру і єдності".
Кожен
із них багато постарався для добра і збереження святої віри, яка у той час неабияк
потерпала від єресей, якими противники атакували Церкву. Відколи бо існує світ,
від того часу злий дух ніколи не дрімає, а постійно намагається нашкодити
добрим ділам Бога, зокрема нападаючи на Його паству, на землі, яка і називається
Церквою. Саме цих троє святих захистили та зберегли передання віри, чим
причинились до розбудови Церкви. І як вірні сини матері Церкви старалися, щоб представити
всім правдиву науку Христової Церкви, за що і вдостоїлися честі бути прозваними
– стовпами Церкви, тобто тими на яких тримається свята, соборна й апостольська Церква.
Церква
звеличила їх ще й іншими титулами, зокрема св.. Василія – божественним розумом,
св. Григорія – божественним голосом та св. Івана – прегарним світильником.
Кожен із них, як також всі разом, своєю поставою показують нам світлий приклад
для нашого життя. Своїм подиву гідним життям вони закликають нас до побожного
життя, в якому вони постійно керувалися чеснотами віри, надії та любові. Бо
саме чеснотливість їхнього життя було для них невід’ємною зброєю проти боротьби
із противниками Церкви, через що й осягнули вінець святості.
о. Климентій Грещак, ЧСВВ
Немає коментарів:
Дописати коментар