У рік Віри Святіший Отець
Венедикт XVI звертає увагу спільноти вірних на
50-літній ювілей від початку ІІ Ватиканського Собору і закликає оцінити спадщину собору у ділянці богослівя. Богослов Гілле Рутьєр на сторінках
часопису Оссерваторе Романо відкриває дискусію «Наскільки важко бути хорошими спадкоємцями».
Відштовхуючись від тези що у сучасному світі багато нащадків не уміють оцінити вагу спадку подібно як слуга з Притчі про таланти. Богослов аналізує у книзі (Gilles Routhier Un Concilio per il XXI secolo.
Il Vaticano II cinquant’anni dopo) як від схематичного сприйняття тез св.
Томи які були сформовані у компендіум з 24 питаннь богословом Матіусе, доктрина св. Томи була сакралізована і у 1914 р.
отримала апробату Конгрегації студій, а у 1916 р. ці тези були ствердженні
Конгрегацією семінарій і університетів як істинні основи доктрини Св. Томи для
студентів богословів.
Таким чином автор вважає що тези св. Томи для студентів початку XIX ст. які готувалися до іспиту з Богослівя та бачення богослівя св. Томи на Соборі якісно різниться. Такі богослови як Ів Конгар, Єтьєн Жільсон підкреслювали що богослівя св. Томи несе є живим і плідним однак набуло закамянілих рис у академічних колах на початку ХХ ст. Домініканин о. Марі Домінік Шеню застерігає що 24 тези це індекс філософських термінів томізму позбавлений богословської думки та винесений за межі реальної історії. Справжнє богослівя св. Томи не є строгою системою богословських дефініцій, а полягає у серії геніальних інтуїцій св. Томи, які випливають з особистого досвіду спілкування з Господом Богом. У кожному акті зустрічі людини з дійсністю і її відповідь на питання: Хто для мене є Бог? набуває глибшого сенсу у міру збагачення досвіду віри.
Таким чином автор вважає що тези св. Томи для студентів початку XIX ст. які готувалися до іспиту з Богослівя та бачення богослівя св. Томи на Соборі якісно різниться. Такі богослови як Ів Конгар, Єтьєн Жільсон підкреслювали що богослівя св. Томи несе є живим і плідним однак набуло закамянілих рис у академічних колах на початку ХХ ст. Домініканин о. Марі Домінік Шеню застерігає що 24 тези це індекс філософських термінів томізму позбавлений богословської думки та винесений за межі реальної історії. Справжнє богослівя св. Томи не є строгою системою богословських дефініцій, а полягає у серії геніальних інтуїцій св. Томи, які випливають з особистого досвіду спілкування з Господом Богом. У кожному акті зустрічі людини з дійсністю і її відповідь на питання: Хто для мене є Бог? набуває глибшого сенсу у міру збагачення досвіду віри.
Погляди св. Томи та їх тлумачення на початку ХХ ст. та після Собору можна передати різницею враження від пломеніючого вогню у кромішній темноті та комерційної пропозиції світильника з ергономною лампою.
О.
Полікарп Марцелюк, ЧСВВ
На
основі статті «Наскільки важко бути хорошими спадкоємцями» з часопису
Оссерваторе Романо, № 14, 18 січня 2013, с. 5. (переклад з італійської довільний)
Немає коментарів:
Дописати коментар